Consumentengedrag zorgt voor dalende hypotheekomzet
Adviesbureau IG&H heeft in haar hypotheekmarktupdate voor het derde kwartaal van 2011 aangegeven dat de hypotheekomzet is gedaald naar 15,2 miljard euro. Oorzaak van deze daling zijn het afnemende consumentenvertrouwen en strengere hypotheekregels.
Consumentenvertrouwen op hypotheekmarkt ebt weg
Het schrijnende nieuws op de hypotheekmarkt lijkt verder toe te nemen. Zo blijkt ook uit kwartaalcijfers van het adviesbureau IG&H, gebaseerd op cijfers van het Kadaster en IG&H zelf. Het afnemende consumentenvertrouwen en strengere hypotheekregels zorgen voor een lagere hypotheekomzet. In het derde kwartaal van 2011 is dit aantal gedaald met 9% naar 15,2 miljard euro vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Daarnaast is het aantal verkochte hypotheken gedaald op jaarbasis met 10% naar 60.000. Het adviesbureau verwacht een gestage afname van de hypotheekafzet van 65 miljard euro in 2010 naar 64 miljard euro in 2011. Deze daling zou volgens IG&H in 2012 doorzetten tot 60 miljard euro. Uit kwartaalcijfers van het rapport blijkt tevens dat het verlagen van de overdrachtsbelasting geen zoden aan de dijk heeft gezet. De woningmarkt zag het aantal afgesloten hypotheken in september wel stijgen, maar de toename werd teniet gedaan door een afname van het aantal over gesloten hypotheken.
Gekeken naar de marktaandelen in het derde kwartaal van 2011, stijgt Obvion met 3,4% en keert Florius terug in de top 5. Van de grotere banken heeft alleen ING Bank in het derde kwartaal 2,3% marktaandeel verloren. Rabobank en ABN AMRO stijgen beiden met 8% ten opzichte van het derde kwartaal in 2010.
Adviesbureau IG&H ziet komende tijd de koopcyclus van consumenten ontbundelen. Hypotheekverstrekkers gaan door het provisieverbod zich vaker specialiseren in advies of bemiddeling. Daarentegen wordt de consument waardebewuster, zelfstandiger en gebruikt hij diverse mediakanalen ter oriëntatie. Ook gaat de consument meer zelf doen en zullen banken en distributiepartijen zich meer moeten instellen op het aanbieden van ‘self-directed’ advies.
Consumenten die nu wel vertrouwen hebben, haken doorgaans af door de striktere leennormen en de verlaagde overdrachtsbelasting heeft nieuwbouwwoningen relatief duur gemaakt. Een positief punt in het rapport van IG&H is de momenteel lage rente. In combinatie met het tijdelijk wegvallen van de overdrachtsbelasting heeft dit de financieringscapaciteit van de consument met 10% doen toenemen.
Gepubliceerd op 1 december 2011 om 12:57 uur door de redactie.