DSB grijpt in na kritiek AFM

De DSB Bank heeft na kritiek van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) een aantal forse ingrepen gedaan in hun beleid rondom hypotheken. Met onder andere een "tevredenheidsgarantie" en verandering in adviesteksten hoopt de DSB het vertrouwen van de consument verder te winnen.

De grootste ingreep die de DSB Bank heeft ingevoerd is de zogenaamde "niet goed, geld terug" garantie bij het afsluiten van een hypotheek. Dit betekend dat als men binnen 6 maanden na afsluiten van de hypotheek niet tevreden is krijgt men het geld boetevrij terug, ook de notaris, afsluit- en administratiekosten. Verder zal de bank vanaf heden het vaste bedrag van 1750 Euro per hypotheekafsluiting vragen in plaats van het nu geldende percentage van de koopsom, dat in veel gevallen veel hoger uit komt.

Op dit moment heeft de DSB 134 klachtendosiers liggen die van de AFM voor de zomer moeten zijn opgelost. Veel klachten gingen over ondoorzichtige adviezen en leningen, wat geresulteerd heeft dat de DSB het protocol voor de adviseurs heeft veranderd, zodat de klanten duidelijker en in begrijpbare taal en zelfs met plaatjes kunnen zien waar ze aan toe zijn en wat ze gaan afsluiten en niet teveel gaan betalen. Verder waren er klachten over dat de DSB-hypotheken voor veel klanten vanwege de diverse verzekeringen te duur waren geworden en ze vanwege de te hoge lasten alleen nog maar rente betaalde en geen aflossingen deden.

DSB bestuurder Hans van Goor zegt in een reactie dat de DSB bij terechte klachten alle verantwoordelijkheid zal nemen en met de veranderde maatregelen een goed beleid voor de toekomst heeft. "Als blijkt dat klanten teveel hebben betaald, dan zullen ze een maandelijkse korting krijgen." De klachten zullen worden onderzocht door een onafhankelijke deskundige, die zal beoordelen of de klant
inderdaad teveel betaald. Bij blijvende conflicten zal er een onafhankelijke ombudsman worden ingeschakeld.

Gepubliceerd op 11 mei 2009 om 3:00 uur door de redactie.

Reageren