Obvion gaat klanten compenseren
Hypotheekverstrekker Obvion gaat klanten compenseren die tussen november 2004 en november 2008 ten onrechte een hoge renteopslag moesten betalen. Dit besluit is genomen na de uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch.
Obvion heeft ten onrechte de renteopslag verhoogd en compenseert klanten
Drie klanten die zich hadden verweerd tegen de verhoging van de renteopslag werden in het gelijk gesteld door het gerechtshof in Den Bosch. Obvion, dochter van Rabobank, heeft ten onrechte een vaste opslag op hypotheken met een variabele maandrente tussentijds verhoogd. Eisers hadden geklaagd over de verhoging van de vaste opslag van 0,65% naar 1,35% die Obvion in november 2008 zou hebben doorgevoerd.
Dat Obvion de klanten gaat compenseren doet Vereniging Eigen Huis goed, maar zij blijven kritisch kijken naar andere hypotheekverstrekkers die op een zelfde manier handelen. Douwe Dijkstra, adjunct-directeur van Obvion legt zich bij de uitspraak neer. “Omdat we er met elkaar niet uitkwamen hebben we destijds de afspraak gemaakt dat als Obvion in individuele gevallen bij de rechter in het ongelijk zou worden gesteld, wij alle vergelijkbare klanten op dezelfde manier zouden compenseren. Deze klanten kunnen op korte termijn een voorstel verwachten.”
Nico Stolwijk, manager strategie en belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis ziet de compensatieregeling als een voorbeeld en waarschuwt tevens andere aanbieders. “Deze handelswijze is een voorbeeld voor andere aanbieders. Wij zien in het oordeel van de rechter tevens een waarschuwing aan andere aanbieders zoals ING Bank en ABN AMRO, die de opslag op de variabele rente recentelijk hebben verhoogd of dat wellicht nog van plan zijn.”
Gepubliceerd op 31 mei 2012 om 10:51 uur door de redactie.