Opgepast voor serviceabonnement van hypotheekadviseurs

De consumentenbond waarschuwt huiseigenaren voor dure serviceabonnementen van hypotheekadviseurs. Deze abonnementen hebben vaak weinig te betekenen, terwijl klanten al gauw 10 tot 35 euro per maand betalen.

Klant profiteert nog niet van provisieverbod
Klant profiteert nog niet van provisieverbod

Serviceabonnementen bij hypotheekadviseurs houden vaak niet meer in dan de mogelijkheid tot vragen stellen en de hypotheek of verzekeringen nog eens te bekijken. Toch betalen klanten al gauw 10 tot 35 euro per maand voor een dergelijk abonnement. De Consumentenbond waarschuwt huiseigenaren daarom op te passen voor dure serviceabonnementen van hypotheekadviseurs.

„Serviceabonnementen geven veelal de mogelijkheid om telefonisch of per email een vraag te stellen en eens per één tot drie jaar een gesprek om de hypotheek en verzekeringen nog eens te bekijken. Belangrijke zaken zoals een advies voor een andere hypotheek of lening zijn echter niet inbegrepen. Daarvoor moet de klant dus extra betalen”, waarschuwt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.

Uit onderzoek door de bond blijkt tevens dat huiseigenaren door een serviceabonnement soms dubbel betalen voor advies. Bij het afsluiten van een hypotheek of levensverzekering is in het verleden vaak ook al betaald voor advies. Combée: “Nu adviseurs hun kosten in rekening brengen, zien consumenten het prijskaartje dat aan advies hangt. Als ze niet ook de meerwaarde van het advies zien, houden consumenten het gevoel dat adviseurs geld uit hun zak kloppen.”

De Consumentenbond concludeert dan ook dat consumenten nog weinig gewonnen hebben bij het provisieverbod dat 1 januari 2013 van kracht werd. Voor het onderzoek heeft de bond de serviceabonnementen van adviesketens De Hypotheker, De Hypotheekshop, Van Bruggen Adviesgroep en Huis & Hypotheek onderzocht. Deze abonnementen kosten bij een looptijd van dertig jaar 3600 tot 12.600 euro.

Gepubliceerd op 12 februari 2013 om 11:06 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren